Magdalena Mądra mieszka i pracuje we Wrocławiu. Absolwentka Wydziału Fotografii Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz filologii polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim, na którym studiowała też kulturoznawstwo. Pracuje jako koordynatorka projektów oraz fotografka w Instytucie Grotowskiego. Wystawa jej zdjęć z wypraw badawczych w ramach projektu „Armine, Sister” Teatru ZAR prezentowana była we Wrocławiu, w Łodzi, Warszawie, Londynie, Paryżu i Oslo. W latach 2015–2016 dokumentowała obrzędy typu komemoratywnego na Haiti, w Brazylii i na Białorusi – fotografie pokazane zostały na wystawie „Dziady Starego i Nowego Świata” w ramach programu ESK Wrocław 2016. W ramach projektu „Kobietostan” Agnieszki Bresler tworzyła portrety w kobiecych zakładach karnych, schroniskach i domach samopomocy. Współpracuje fotograficznie z festiwalem filmów dokumentalnych Faito Doc we Włoszech, gdzie dwukrotnie wystawiała swoje prace (2015 i 2018). W 2020 roku obroniła na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu dyplom licencjacki pod tytułem „Unosi się tu na powierzchni w stanie wolnym pewne kwantum lęku” – wystawę dyplomową prezentowała w Galerii Studio BWA we Wrocławiu. Magisterską pracę dyplomową pod tytułem „Jeśli granica biegnie, to czekam, aż zniknie z obrazu”, prezentowaną w Galerii Szewska 16 w Poznaniu obroniła w 2022 roku.

Tworzy zdjęcia, instalacje, filmy i prace wykorzystujące mieszane techniki. Jej literackie i kulturoznawcze studia oraz wieloletnia praca w teatrze sprawiają, że swoje myślenie kieruje ku kwestiom czasu i pamięci, struktury i organiczności, efemeryczności doświadczenia estetycznego, wielogłosowości, traumy oraz reprezentacji emocji, możliwości oraz warunków wzbudzenia współodczuwania. Stosując poetycki i metaforyczny język, stara się zaburzyć granice między tym, co rzeczywiste, czytelne i rozpoznane versus wykreowane, niezrozumiałe i obce. Interesuje ją zarówno obraz, jak i przekraczanie jego dwuwymiarowości, konteksty funkcjonowania dzieł sztuki oraz ich kulturowe użycia. Eksperymentuje z materiałami poddając się ich wpływowi lub zarzucając pracę w materii na rzecz jej obrazu. Przejęta ekologią i ekonomią obrazów podejmuje prace z fotografiami istniejącymi, nadając im nowe znaczenia, ożywiając ich potencję. Zastanawia ją przemoc widzenia i przymus patrzenia, i władza obrazów nad rzeczywistością. Stara się rozwijać formy, oparte na intuicji, które zachęcają widza do osobistych skojarzeń. Inspiruje się istniejącym obrazowaniem w długiej tradycji sztuk wizualnych i wyobrażeń. Otwarta na wielorakość i bogactwo interpretacji, chętnie poddaje gotowe już realizacje rekontekstualizacjom. Bliskie jej są „tańczące sensy” Jacquesa Derridy oraz „stawanie-się-innym” Gillesa Deleuzego i Félixa Gauttariego. Chciałaby wpadać w obrazy tak, jak Paul Celan wpada w słowa. Dowiedziała się niedawno, że takich, jak ona, nazywa się „late bloomers”.

Toja

Wystawy, pokazy, projekty indywidualne:
2023
– „U-wodzenie”, prezentacja w OPT Zamek, 14.10.2023, Wrocław
– „Foto/litera/tura”, wykład w Galerii Sztuki w Legnicy, 28.09.2023
– Praca kuratorska przy wystawie „Camera Apocrifa” Laurenta Fiorentino, prezentacja „Fotograficzne polityki przyjemności” oraz programowanie wydarzeń towarzyszących w ramach Biennale Fotografii TIFF „Zapatrzenie / Reverie”, 08.09-08.10.2023, Wrocław
– „O zatrzymaniu się przy wodzie, która płynie”, Rezydencja w OPT Zamek Wrocław, 14.08-24.09.2023
– Wystawa zdjęć podczas festiwalu filmów dokumentalnych Faito Doc, 17-24.07.2023, Faito, Włochy
2022
– „Jeśli granica biegnie, to czekam, aż zniknie z obrazu”, magisterska wystawa dyplomowa, 17-21.06.2022, Galeria Szewska 16, Poznań
2020
– „Unosi się tu na powierzchni w stanie wolnym pewne kwantum lęku”, licencjacka wystawa dyplomowa, Studio BWA Wrocław
2018
– „Alter ego”, Galeria u Agatki, Wrocław 
2016
– „Dziady Starego i Nowego Świata”, Kamienica, Rynek 25, Wrocław

Wybrane wystawy, pokazy i działania grupowe:
2024
– Udział w zbiorowej wystawie „Wodność”, 22.03-13.04.2024, Galeria Centrala, Poznań
2023
– Udział w debacie „Dziedzictwo rzek – kultura dla natury”, Dolnośląski Kongres Kultury, 14.10.2023
2022, Wrocław
– Prezentacja dyplomu „Jeśli granica biegnie, to czekam, aż zniknie z obrazu” na wystawie „Eksperyment” w ramach 41. i 42. Edycji Konkursu im. Marii Dokowicz na Najlepszy Dyplom UAP, 7-13.11.2022, Międzynarodowe Targi Poznańskie
– Wideo „Trzeba Można” na wystawie „Czego się boisz? Nie wiem, nie pamiętam” organizowanej przez TIFF Colective, 10-30.10.2022, Galeria u Agatki, Wrocław
– „Granice możliwości”, instalacja w ramach 20. Przeglądu Sztuki Survival, 24-28.06.2022, dawny szpital Betania we Wrocławiu
– „Przepotwarzanie”, przygotowana wraz z Mariuszem Urbańskim instalacja w ramach Przeglądu Uczelni Artystycznych „Zbiór nieskończony” podczas Fotofestiwalu, 9-25.06.2022, Akademickie Centrum Designu, Łódź
– „Udostępnienie ekranu”, wystawa studentek i studentów Pracowni Transformacji Obrazu UAP, galeria Obrońców Stalingradu 17, 27.04-03.05.2022, Szczecin
– „Zaszło słońce, ostrość wycofuje się w miękkość. I na odwrót”, instalacja w ramach zbiorowej wystawy „Dobry wieczór we Wrocławiu”, BWA Wrocław Główny, 18.02-27.03.2022
2019
– „Siła sprawcza”, Festiwal Madoa, Galeria Wykwit, Wrocław
– „Syreny”, wystawa kolektywu Think Pink Gang, Browar Mieszczański, Wrocław