Magdalena Mądra

ucicha trzepot skrzydeł w połowach motyli

wideo 4k z dźwiękiem / słuchowisko połączone z oglądaniem zdjęcia
czas trwania: 05:02:15
język: polski

Fotograf Anzelm: Davit Baroyan
Gospodarz Ignacy: Rafał Dębski
Anula: Janina Tomczyk
Stasia: Józefina Tomczyk
Helena (starsza siostra Ignacego): Kamila Klamut
Anna Maria (żona Ignacego): Ekaterina Egorova
Ludwika (sąsiadka): Aleksandra Kugacz-Semerci
Narratorka: Magdalena Mądra

Współpraca audialna: Szymon Tomczyk

Wrocław 2021

„One needs to stop looking at the photograph and instead start watching it” – zdanie napisane przez Ariellę Azoulay w książce „The Civil Contract of Photography” utwierdziło mnie w postanowieniu dokładnego przyjrzenia się zdjęciu, jakie wypadło z albumu fotograficznego bliskiej mi osoby. Ustaliłam kilka faktów, związanych z historią obrazu, ale porwało mnie wyobrażanie sobie momentu jego wykonania [czym znacząco oddaliłam się od koncepcji izraelskiej badaczki]. 

Fragmentaryczne oglądanie zdjęcia kojarzy mi się z pochodzącym z klasycznej retoryki „pars pro toto”, a poszczególne jego elementy przenoszą dalej, poza sferę obrazowania. Dwie połówki rozplatanego zwierzęcia przywodzą na myśl symbolón i motyle skrzydła, których trzepot symbolizuje czułą zależność od warunków początkowych. Praca jest pytaniem o pełnię i niezupełność, o to, jak od fragmentu wrócić do całości i na odwrót, jak zoomować nie tracąc szerszej perspektywy. Czy rzeczywiście baczne przyglądanie się częściom, pozwala odgadnąć stan całego organizmu?